Närturism

Jag har tidigare också slagit ett slag (vad är det för uttryck egentligen??) för närturism. Det är förvisso väldans spännande att resa runt jordklotet och uppleva andra kulturer, men det finns ju en massa intressant att bekanta sig med också i hemknutarna. 

I förra veckan hade jag möjlighet att besöka samlingsmagasinet Leira där alla föremål som inte platsar på muséerna runtom Västnyland kan beses i lager. Den första timmen var mycket intressant men sedan blev jag helt enkelt överväldigad av mängden föremål som fyller hyllmeter efter hyllmeter. För mycket är för mycket helt enkelt. 

Fina flaskor på rad.

Den gamla godingen hade du glömt, eller hur? 80-lätkän togs ur bruk 1996. 

En läcker rallybil på nedre hyllan. 

Gamla skyltar.

Gång efter gång efter gång... Magasinets största föremål är en brandbil och en bokbuss. Här finns också stolar, textiler, tandläkarutrustning, skolaffischer, kaffekoppar, skrivmaskiner, telefoner, lampor, vävstolar, manglar, kylskåp, en svärdsamling och bestick. Allt. 

Råkade inte ha småpengar till hands så jag vet inte om det fanns pastiller i automaterna. 
Efter magasinbesöket kändes det bra att läska sig med ciderprovning på Ekta Bryggeri. Vi fick göra en rundvandring i bryggeriet och smakade oss igenom Fipel, Palla, Franskis och Håpla. Den som är observant märker säkert att cidernamnen har fiffiga kopplingar till innehållet. Nytillskottet Håpla till exempel har kryddats med humle (hops på engelska). Många friska smaker. Efteråt var det ingen som var törstig. 



Så på hemmafronten den här gången. Det gäller att hålla ögonen uppe och inte bli hemmablind. Och vara glad för det lilla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...