Badhanddukar och biblar III

Camillas hotellskola fortsätter, denna gång med den lekamliga förplägnaden.

Vi får nämligen inte glömma hotellfrukosten. Det nästviktigaste efter sängen och badrummet. Det kan ju sägas direkt - ingenting går upp mot frukostbufféer i Finland och Sverige. Med extra allt. Havregrynsgröt. Fullkornsbröd. Äggröra och bacon. Ett brett urval youghurtar, flingor och frön. Filmjölk i Sverige. Fruktblandningar. Pålägg, ostar och Kalles kaviar. Den nyaste trenden där en kock står i var och vartannan frukostmatsal och steker omeletter eller gräddar amerikanska pannkakor lockar inte mig. Jag vill allra helst ta med mig dagens tidning till mitt bord och plocka åt mig min frukost i lugn och ro, i egen takt, utan inblandning av personal. Fast den kontinentala vanan att serveringspersonalen hämtar en kanna kaffe eller te till ditt färdigt dukade bord är också helt ok. Lite uppassning är man ju värd. 
Frukosten i sig är naturligtvis viktigast. Men den känns extra lyxig om den serveras ur vackra koppar och omsorgsfullt valda kärl. Som här på Lilla Hotellet i Lund.
På hotell får man äta massor av frukost. Massor mer än man normalt äter hemma. Jag föreslår att man börjar med en portion äggröra med bacon. Om det finns kan man lyxa till det med bönor, toast och stekta tomater också, men det lyckas för det mesta bara på de brittiska öarna. Till det dricker man en mugg starkt te och ett glas juice. Fortsätt sedan med en skål naturell youghurt, lite favoritflingor och fruktsallad. Strö över solrosflingor och linfrön. Efter detta kan det vara lämpligt att avrunda med en kopp kaffe. Eller eventuellt pressa ner en liten smörgås med en god skinka, sallad, gurka och tomat ifall brödutbudet är bra. Passa dig för croissanterna, de är ofta torra. 

Den europeiska vanan att servera kaffe eller te ur små personliga kannor kunde införas också annanstans. 
Jag är rätt så konservativ och håller mig till beprövade favoriter där de står till buds. Sill, sallader, sushi och nudlar som ibland dukas fram med tanke på asiatiska hotellgäster står jag gärna över. Till frukost alltså. En snutt mustamakkara kan eventuellt slinka ner om man befinner sig i Tammerfors.
When in Rome... Jag försöker traggla igenom morgontidningen om den erbjuds till frukosten. Det brukar lyckas bäst i Sverige. 
Då jag reser med Maken är det viktigt att frukostbordet också omfattar något sött och gott. Nygräddade wienerbröd är en favorit. Eller små bakelser. Torra kex betackar han sig för. Det finns personer som anser att frukostbordet inte är komplett utan efterrätt.

Sök dig alltså till ett hotell med frukostbuffé och reservera rejält med tid för dagens viktigaste måltid. Avrunda med en kopp gott kaffe, eller en capuccino om kaffemaskin står till buds. Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omväxling är ansträngande

En hektisk men intressant vecka börjar närma sig sitt slut. Söndag i Zürich,  eller egentligen på ett hotell invid flygplatsen. Måndag på fi...