Det var inte bättre förr

En och annan läsare har önskat lästips. Och det kan väl ordnas. Här varsågoda! Mitt första tips för semesterläsningen är att hålla den lätt:
1) deckare. Med fördel svenska deckare, för dom kan sin sak. Årets  favorit och nykomling (för mig alltså) är Ahnhem. 
2) chicklit. Funkar då det är för varmt för att koncentrera sig. Och då du vill ha en historia med ett lyckligt slut. Mina favoriter är oftast irländska eller brittiska. 
3) kåserier eller kolumnsamlingar. Lätt att lägga ifrån sig för att ta en tupplur emellanåt. Eller för att varva mordfall med lättare läsning. Torsten Ehrenmark fungerar fortfarande. Andra guldkorn är Peter Mayle, Vivi-Ann Sjögren, Herman Lindqvist och Michael Hancock (hans kåserier hittade jag i K-butiken i Mariehamn i fjol somras).

Men om du trots tipsen ovan känner för att sätta tänderna i något med mer substans, så kan jag, med lite darr på rösten, rekommendera Ann-Luise Bertells  Vänd om min längtan. 
Det är inte en vacker historia. Eller lätt. Tvärtom ger den dig lite ångest. Och framför allt så inser du att allt verkligen inte var bättre förr. Och hur bra vi har det idag! 
4 gräftor av 5!



Vi reste från leran, stenarna och de salta sillarna. Vi reste från gräftorna, blåsorna i händerna och de få möjligheterna. Vi reste från alla sorgsna ögon som alltid skulle förfölja oss. Vissa av oss reste från händer som försökte hålla oss kvar, andra reste bort från tigandet och ensamheten, det gamla landets faror. Vi visste inte vart vi var på väg, men vi visste att livet från och med nu var nytt varje dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omväxling är ansträngande

En hektisk men intressant vecka börjar närma sig sitt slut. Söndag i Zürich,  eller egentligen på ett hotell invid flygplatsen. Måndag på fi...