Om bubblor och telefoner och lite frustration

Jag har ny telefon. Låt oss inte gå in på oviktigheter som varför, vi kan bara konstatera att bytet föregicks av ett slappt handgrepp, en grusväg och glassplitter. 
Låt oss heller inte gå in på hela den fula och utdragna installationsproceduren, vi kan bara konstatera att den inbegrep gråt och tandagnisslan, mera frågor än svar samt ovärderlig hjälp av Trean. 

Den sista (hah!) åtgärden då man tar i bruk en ny telefon är att applicera skyddsfilm på skärmen. Den osynliga filmen levereras i ett eget paket, komplett med putsduk, bubbelutslätare (ett redskap jag inte visste existerade) och nånting som jag inte visste hur jag skulle använda, en Dust removal tape (ja, tejp. Till damm?), så jag slängde det. Efter ett antal minuter är filmen på plats, lite snett och med bubblor givetvis, och jag blöder från pekfingret. Frågan infinner sig oundvikligen, VARFÖR levereras inte telefonen färdigt utrustad med skyddsfilm? Eller - flämt - tänk om skärmen kunde vara gjord av mera hållbart glas? Det här tipset bjuder jag på till alla telefontillverkare. Varsågoda!

PS. Trean övertalade mig att installera fingeravtryckslås för att enkelt och behändigt låsa upp telefonen med ett fingeravtryck istället för att knappa in en fyrsiffrig pinkod, (en omständlig procedur som säkert räcker en halv sekund längre). Gissa vilket finger jag använde för fingeravtrycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...