Fallande stenar

Det är en tid sedan jag tog körkort. Jag är inte säker på om det här trafikmärket ens fanns på den tiden. Men hur som helst så undrar jag vad som egentligen eftersträvas med den här varningstriangeln?

Visst är det bra att bli varnad för fallande stenar då du kommer i allsköns ro körande på landsvägen. Men är det meningen att du ska göra nånting? Vara beredd att hastigt dra över i motsatt körfil ifall du ser en stenbumling komma rullande? Eller känns det bara bättre att bli krossad av ett stenblock om du är beredd på det? Eller - är det ett trick för vägverket att komma undan ersättningar? -Javisst är det synd att din bil är förstörd, men vi har ju faktiskt lagt upp varningstrianglar just här.

Kära läsare, är det någon av er som kan belysa den här frågan? signaturen Sten-dum

2 kommentarer:

  1. SOM jag har funderat på denna skylt! Just för att det ju liksom är för sent att göra något då man kör förbi skylten, annat än vänta på att bli krossad. Det enda som är ens lite vettigt är att tolka den som "stanna inte i onödan, fortsätt framåt och hoppas på det bästa". Då seklet var ungt sommarjobbade jag i Norge en sommar och där ackompanjerades den närmaste stenbumlingskylten av info på flera språk: Parkera inte här, övernatta inte på den här vägkanten, du kan få en sten i huvudet eller i bilrutan.

    Det fanns dock en naiv och ovetande österbottning som visste nada om berg och som promenerade längs vägen och stod och beundrade de smältande resterna av en lavin som gått under vintern. Jag ... eller, ähum, den naiva plattlänningen, hade inte räknat med att man också till fots kan bli träffad av stenar. Stenen som plötsligt lossnade ur isen och kom studsande nerför berget missade mig med två meter. Jag gick raskt vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skyltarna finns för att varna aningslösa österbottningar... Ifall ni/dom skulle få för sig att slå läger i ett potentiellt stenras.

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...