Love Locks i Ekenäs

Vi som var nykära på 1980-talet hade inte lika roligt som nyförälskade par idag. Idag demonstrerar man nämligen sin eviga kärlek med hjälp av Love Locks (kärlekslås). Ett kärlekslås är ett vanligt hänglås där man graverar in någonting evigt och bestående och som man sedan romantiskt låser fast i ett broräcke någonstans och slänger bort nyckeln. Inte ens det allvetande Wikipedia kan med säkerhet slå fast var denna tradition uppstått, men populära låsbroar finns i Florens, Rom, Pécs, London, ja nästan lite varstans. Till och med i Ekenäs!
En dag då jag åkte över viadukten från Formanshagen råkade jag till min förtjusning få syn på några hänglås på broräcket. Tro det eller ej, vi har faktiskt en kärlekslåsbro i Ekenäs också! Och låssmederna vädrar morgonluft...



I och för sig kunde man ju ha hittat ett mera romantiskt ställe än detta, men varför inte? Framöver kommer jag nog alltid att kika uppåt mot broräcket då jag kör där under - mest av rädsla för att få en bortslängd nyckel i vindrutan. Kärleken har som bekant inga gränser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...