De stora frågorna i livet

Det finns frågor som är större än livet. Frågor utan rätt svar, frågor som splittrar familjer, släkter och länder. Frågor som driver människor till missbruk, misshandel och till och med mord. Nu tänker du kanske på kärnkraft, Palestinafrågan, pälsfarmning eller Sannfinländarnas vara eller icke vara.
Jag tänker ännu större än så faktiskt. För frågorna som orsakar flest diskussioner, livligaste polemiken och de största grälen står oftast att finna nära dig.


På vilken sida smörar du knäckebrödet?

Ska toalettpappersrullen rullas utåt eller inåt?


Får man klämma tandkrämstuben på mitten?

Ska osten läggas ovanpå skinkan om man (gud förbjude!) har två sorters pålägg på smörgåsen? 









Äter man fil med socker och kanel eller bara socker?

Läser man Västis eller Husis först?

Ska mockarutor ha pripplor på glasyren eller inte?
Chelsea eller ManU? En eller två dynor i sängen? Vega eller X3M? JuhlaMocca eller Presidentti? Cokis eller Pepsi? Senap eller ketchup? Sommar eller vinter? Svart eller vitt?

Dethär är bara några av de stora frågorna. Och några rätta svar också. Fast först måste jag ju övertyga min egen familj...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...